Gry Matematyczne i Logiczne - Rok 2002/2003
XVII Międzynarodowe Mistrzostwa Francji w Grach Matematycznych i logicznych
I Mistrzostwa Polski
II etap korespondencyjny


CE

1 - Kuba pisze, w pewnej kolejności, liczby całkowite według własnego systemu, a Agata odgaduje jaki jest ten system. Gdy Kuba napisał dziesięć pierwszych liczb

1, 1, 2, 3, 3, 7, 4, 15, 5, 31, ...

to Agata powiedziała z uśmiechem - "Już znam twój system" - i szybko napisała następne dziesięć liczb ciągu Kuby. Podaj dwie ostatnie liczby napisane przez Agatę.
CE

2 - Ania, Beata, Ewa, Ola i Sylwia wybierają się autobusem na wycieczkę i utworzyły kolejkę przed pustą kasą biletową. Ola stała bliżej kasy niż Beata, ale w tej kolejce znalazła się za Sylwią. Ania i Sylwia nie stały obok siebie. Ewa nie stała obok Sylwii, ani obok Oli, ani obok Ani. W jakiej kolejności dziewczynki te ustawiły się przed kasą biletową ? W Karcie Odpowiedzi wpisać tylko pierwsze litery imion dziewczynek.
CECM

3 - Na wystawie sklepu z zabawkami ustawiono rząd pluszowych przytulanek. Były tam misie, pięć kotków i dwa hipopotamy. Każdy kotek w tym rządzie przytulał się do dwóch misiów, a każdy miś miał z jednej strony kotka, a z drugiej strony albo misia albo hipopotama. Ile było misiów w tym rzędzie przytulanek ?
CECM

4 - Beata napisała 10 kolejnych liczb całkowitych dodatnich, z których każda miała sumę cyfr niepodzielną przez 7. Najmniejsza z tych dziesięciu liczb była liczbą dwucyfrową. Jaka to była liczba ?
CECMC1

5 - Na białym papierze rysujemy prostokąt i dzielimy go na 30 jednakowych pól kwadratowych. Trzy pola, wskazane na rysunku poniżej, malujemy na kolor zielony Z, a niektóre białe pola malujemy na kolor czarny C. Pola do zamalowania na czarno wybieramy tak, aby każde pole białe i każde pole zielone, a także każde pole czarne miało co najmniej jednego sąsiada koloru czarnego. Przyjmujemy, że dwa pola sąsiadują, gdy mają wspólny bok. Jaką najmniejszą liczbę białych pól trzeba pomalować na czarno, aby spełnione były wyżej podane warunki ? W Karcie Odpowiedzi należy podać tę liczbę oraz trzy różne przykłady rozmieszczenia czarnych pól C.


CMC1

6 - W klasie Tomka grzecznych dzieci jest trzykrotnie więcej niż niegrzecznych. Natomiast grupa złożona z grzecznych dziewczynek i niegrzecznych chłopców jest dwukrotnie liczniejsza od grupy złożonej z grzecznych chłopców i niegrzecznych dziewczynek. Wszystkich chłopców w tej klasie jest tylu ile jest grzecznych dziewczynek. Ilu chłopców jest w tej klasie, jeżeli wiadomo, że klasa ta liczy nie więcej niż 40 uczniów ?
CMC1C2L1L2GPHC

7 - Nauczyciel polecił Jankowi, aby z cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 utworzył trzy liczby trzycyfrowe wykorzystując każdą z podanych cyfr dokładnie jeden raz. Janek napisał trzy takie liczby, a następnie obliczył ich sumę, która okazała się liczbą palindromiczną. Jaka to była liczba palindromiczna ? Liczba jest palindromem, jeżeli napisana jest układem symetrycznym cyfr, jak np. liczby: 121, 2002, 3773, 12021.
CMC1C2L1L2GPHC

8 - Jednoosobowa gra koniem szachowym odbywa się na planszy kwadratowej 11 × 11 podzielonej na 121 pól kwadratowych. W tej grze ruchy wykonuje się jednym koniem szachowym, tak jak w grze w szachy. W grze obowiązują następujące reguły:
  • 1° W trakcie gry koń nie może znaleźć się dwukrotnie na tym samym polu planszy i nie może powrócić na pole, z którego rozpoczynała się gra,
  • 2° Gry nie wolno przerwać, jeżeli możliwy jest jeszcze do wykonania następny ruch.
Druga reguła oznacza, że gra kończy się tylko wtedy, gdy nie może być kontynuowana zgodnie z pierwszą regułą. Mistrzem w tej grze zostaje ten, kto startując z dowolnie wybranej pozycji początkowej, potrafi zawsze zakończyć grę minimalną liczbą ruchów. Po ilu ruchach mistrz zakończy grę, jeżeli rozpocznie ją koniem ustawionym na polu A11, tzn. na lewym górnym polu planszy ? W Karcie Odpowiedzi podać liczbę ruchów wykonanych przez mistrza i oznaczyć te pola, na których może on zakończyć grę używając symboli, np. G7, A3, K10.


C1C2L1L2GPHC

9 - Do ścisłego finału konkursu matematycznego Jury zakwalifikowało 3 uczniów. Każdy z nich otrzymał taki sam zestaw 16 zadań. Regulamin konkursu ustala, że za prawidłowe rozwiązanie każdego z tych zadań uczeń otrzymuje 8 punktów, za nietknięte lub tylko częściowo rozwiązane zadanie otrzymuje 0 punktów, a za każde błędnie rozwiązane zadanie uczeń otrzymuje 5 punktów karnych, które odejmuje się od sumy punktów uzyskanych za prawidłowo rozwiązane zadania. Każdy z uczestników finału miał taką samą liczbę błędnie rozwiązanych zadań, ale każdy z nich miał inną liczbę zadań rozwiązanych prawidłowo. Po odjęciu punktów karnych cała trójka miała łącznie 149 punktów. Ile zadań każdy z nich rozwiązał prawidłowo? Jeżeli możliwe są różne odpowiedzi, to należy podać wszystkie pisząc liczby w kolejności malejącej.
C1C2L1L2GPHC

10 - Kwadrat o boku 10 cm podzielono linią prostą na dwie figury w taki sposób, że obwody otrzymanych figur różniły się o 8 cm, a dodatnia różnica pól tych figur była najmniejsza z możliwych. O ile centymetrów kwadratowych różniły się pola tych dwóch figur?
C1C2L1L2GPHC

11 - Znale siedem kolejnych liczb naturalnych nieparzystych, ktrych suma jest szecianem liczby pierwszej. W Karcie Odpowiedzi poda te liczby w kolejnoci rosncej.
C2L1L2GPHC

12 - Ze zbioru złożonego ze wszystkich liczb naturalnych od 1 do 100 wybrano możliwie najliczniejszy podzbiór tak, aby suma żadnych dwóch liczb tego podzbioru nie dzieliła się przez ich różnicę. Ile liczb było w tym podzbiorze?
C2L1L2GPHC

13 - Dwa papierowe kwadraty o polach 9 cm2 i 4 cm2 należy podzielić na możliwie najmniejszą liczbę wielokątów tak, aby można było złożyć z nich kwadrat o polu 13 cm2. W Karcie Odpowiedzi narysować dokładnie linie podziału obu kwadratów zaznaczając liczbowo długości tych boków otrzymanych wielokątów, które leżą na bokach dzielonych kwadratów.
L1L2GPHC

14 - Liczbę rozkładamy na sumę sześciu ułamków



o mianownikach naturalnych parami różnych i spośród wszystkich takich rozkładów wybieramy ten, w którym suma mianowników jest najmniejsza. Podać, w kolejności rosnącej, mianowniki wybranego rozkładu.
L1L2GPHC

15 - Znaleźć najmniejszą wartość wyrażenia



gdzie x, y, u są liczbami rzeczywistymi. W Karcie Odpowiedzi podać też liczby x, y oraz u, dla których W osiąga najmniejszą wartość.
L1L2GPHC

16 - Mówimy, że czworokąt jest wpisany w krzywą Γ, jeżeli wszystkie wierzchołki tego czworokąta leżą na krzywej Γ. Ile kwadratów można wpisać w krzywą zamkniętą Γ złożoną z dwóch łuków okręgów o promieniu R = 1 m oraz odcinka AB o długości 2 m? Na rysunku poniżej pokazana jest krzywa Γ w zmniejszonej skali;

| AK | = | KB | = | KC | = | BL | = R.

W Karcie Odpowiedzi podać liczbę wpisanych kwadratów oraz długości boków tych kwadratów. Wyniki podać w milimetrach zaokrąglone do milimetra.


L2HC

17 - Znaleźć największą liczbę M taką, że nierówność



jest prawdziwa dla każdej liczby naturalnej n.

{x} = x - [x] oznacza część ułamkową liczby x.
L2HC

18 - Obliczyć promień największego okręgu leżącego na powierzchni

x2 + 4y2 + 16z2 = 16



Jesteśgościem na tej stronie

Strona stworzona w 2005 roku przez Artur Hibner, Piotr Kryszkiewicz