Gry Matematyczne i Logiczne - Rok 1997/1998
XII Międzynarodowe Mistrzostwa Francji w Grach Matematycznych i logicznych
Pólfinal

Zadanie 1
CM

1 - Federacja Gier Matematycznych i Logicznych wydaje nową serię książek z atrakcyjnymi zadaniami rekreacyjnymi. Postanowiono, że regularnie co dwa lata będą ukazywać się trzy tomy serii, a w każdym tomie będzie 96 zadań. Pierwsze trzy tomy ukazały się w roku 1997. W którym roku liczba zadań w wydanych do tej pory tomach przekroczy 1998 ?
Zadanie 2
CM

2 - Na rysunku pokazane są trzy figury, z których każda powstała z kwadratu 4×4 przez wycięcie trzech małych kwadratów. Jedną z tych figur należy podzielić na dwie części tak, aby dało się z nich złożyć każdą z dwóch pozostałych figur. Otrzymane z podziału części można przesuwać i obracać, ale nie można odwracać. Linie podziału zaznaczyć pogrubionymi kreskami.


Zadanie 3
CMC1

3 - W pudełku mamy 30 piłeczek trzech kolorów. Jeżeli z pudełka wyjmiemy jakkolwiek 25 piłeczek, to sród nich będą zawsze co najmniej 3 białe, co najmniej 5 niebieskich i co najmniej 7 zielonych. Ile jest w tym pudełku piłeczek każdego z tych trzech kolorów ?
Zadanie 4
CMC1

4 - Tomek mieszka na ostatnim piętrze pięciopiętrowego bloku mieszkalnego, a jego mieszkanie ma numer 47. W bloku tym - na trzecim piętrze, pod numerem 33 - mieszka również Marcin, kolega z klasy Tomka. Na każdym piętrze tego bloku jest taka sama liczba mieszkań jak na parterze i mieszkania numerowane są kolejnymi liczbami naturalnymi 1, 2, 3, ... , rozpoczynając od mieszkań na parterze. Ile jest mieszkań w tym bloku ?
Zadanie 5
CMC1C2L1L2GPHC

5 - Michał jedzie na wakacje do miejscowości BORY i w pewnej chwili odczytuje z drogowskazu, że do najbliższej miejscowości GAJE ma jeszcze dziewięć i pół kilometra. Na następnym drogowskazie odległości do miejscowości BORY i miejscowości GAJE napisane są za pomocą takich samych dwóch cyfr, w tej samej kolejności, ale odległość do miejscowości GAJE nie jest całkowitą liczbą kilometrów. Jaka jest odległość w kilometrach pomiędzy tymi dwoma drogowskazami ?


Zadanie 6
CMC1C2L1L2GPHC

6 - W puste kratki należy wpisać cyfry 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 w taki sposób, aby otrzymać poprawne mnożenie liczby ośmiocyfrowej i liczby jednocyfrowej. Każda z wymienionych cyfr ma wystąpić jeden raz, a liczba jednocyfrowa ma być większa od 1.


Zadanie 7
C1C2L1L2GPHC

7 - Akwarium ma kształt prostopadłościanu o wysokości 30 cm. Gdy akwarium napełniono wodą do pełna i obrócono o 45° dookoła jednej krawędzi podstawy, to z akwarium wylała się trzecia część nalanej wody. Gdyby to akwarium po napełnieniu wodą obrócono o 45° dookoła drugiej krawędzi podstawy, to w akwarium pozostałaby tylko piąta część nalanej wody. Jaką pojemność ma to akwarium ? Wynik należy wpisać w decymetrach sześciennych.
Zadanie 8
C1C2L1L2GPHC

8 - Suwak arytmetyczny składa się z dwóch linii (10 pól w górnej linii i 8 pól w dolnej) oraz okienka obejmującego trzy pola górnej linii i jedno pole dolnej linii. W pola linii górnej wpisujemy 10 liczb, okienko ustawiamy na początku suwaka i przesuwamy w prawo każdorazowo o jedno pole. W każdym z ośmiu położeń okienka wpisujemy w pole linii dolnej sumę trzech liczb linii górnej objętych suwakiem. Na rysunku pokazano dla przykładu dwie pierwsze liczby wpisane w pola linii dolnej. Jak wpisać w pola linii górnej 10 różnych liczb całkowitych dodatnich, aby w dolnej linii otrzymać 8 kolejnych liczb całkowitych w porządku rosnącym i takich, żeby największa z nich była możliwie najmniejsza ?


Zadanie 9
C1C2L1L2GPHC

9 - Układ 36 szpilek wbitych w jednakowych odstępach tworzy kwadrat pokazany na rysunku. Na czterech szpilkach rozpinamy nitkę tak, aby utworzyła ona kwadrat otaczający czarny odcinek. Nitka może stykać się z innymi szpilkami, ale nie może stykać się z czarnym odcinkiem. Ile jest różnych kwadratów spełniających podane warunki, łącznie z dwoma kwadratami pokazanymi na rysunku ?


Zadanie 10
C2L1L2GPHC

10 - Mama Kasi przygotowała na śniadanie 2 dzbanki, jeden z kawą, drugi z mlekiem. Każdy członek rodziny wypił 125 gramów kawy z mlekiem w proporcji, która mu najbardziej odpowiadała. Kasia wypiła czwartą część mleka spożytego przez całą rodzinę i szóstą część kawy spożytej przez całą rodzinę. Z ilu osób, włączając Kasię, składa się jej rodzina ?
Zadanie 11
C2L1L2GPHC

11 - Kwadrat i prostokąt mają równe przekątne. Jeżeli na kwadrat położymy prostokąt tak, że przekątne kwadratu i prostokąta pokryją się, to część wspólna tych figur będzie miała pole równe 96 cm2. Jakie pole ma prostokąt, jeśli kwadrat ma pole 144 cm2 ?
Zadanie 12
L1L2GPHC

12 - Pan Mateusz ma czworo dzieci, starszą córkę i trojaczki. Starsza córka Pana Mateusza na każde urodziny, począwszy od pierwszej rocznicy urodzin, otrzymuje 14 lalek, a trojaczki na każde urodziny otrzymują po 4 pluszowe misie. Pan Mateusz zauważył, że dodając kwadrat swoich lat do sumy kwadratów lat swoich dzieci i dodając do tej sumy liczbę 1, otrzymuje się 1998. Zauważył też, że jeśli do kwadratu swoich lat doda liczbę lalek i niedźwiadków swoich dzieci, to otrzyma liczbę 2058. Ile lat ma Pan Mateusz ?
Zadanie 13
L1L2GPHC

13 - Porcja tortu o wadze 500 gramów (rys. poniżej) została podzielona wzdłuż lini prostej CBE i łakomczuch natychmiast zjadł większy z dwóch otrzymanych kawałków. Jaką wagę miał ten kawałek ?


Zadanie 14
L1L2GPHC

14 - Do działki trójkątnej ABC przylegają trzy działki kwadratowe, z których każda ma wspólny bok z jednym bokiem działki trójkątnej. Działka ABC nie jest trójkątem równoramiennym, a tangensy jej trzech kątów są liczbami całkowitymi. Jeden bok działki trójkątnej ma długość 400 m. Bok ten nie jest ani najkrótszy, ani najdłuższy. Jaka jest łączna powierzchnia trzech działek kwadratowych wyrażona w hm2 ?
Zadanie 15
L2HC

15 - Z dwunastu jednakowych płytek kwadratowych można ułożyć trzy różne prostokąty (1×12, 2×6, 3×4). Beata ma 200 takich płytek i napisała ciąg l1, l2, ..., l200, w którym ln, n = 1, 2, ..., 200, oznacza liczbę różnych prostokątów dających się ułożyć z n płytek kwadratowych. Który wyraz w tym ciągu jest liczbą największą ?
Zadanie 16
L2HC

16 - Liczby nieparzyste 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 i 17 należy ustawić w takiej kolejności x1, x2, ..., x9, aby iloczyn dziewięciu czynników

(2 - x1)·(4 - x2)·(6 - x3)·...·(16 - x8)·(18 - x9)

był liczbą największą



Strona stworzona w 2005 roku przez Artur Hibner, Piotr Kryszkiewicz