Gry Matematyczne i Logiczne - Rok 2006/2007
XXI Międzynarodowe Mistrzostwa Francji w Grach Matematycznych i logicznych
V Mistrzostwa Polski
Polfinal krajowy

Zadanie 1
CE

1 - Roztargniona Ania (współczynnik 1)

Ania chciała napisać pewną liczbę dwucyfrową, kończącą się cyfrą zero. W pośpiechu nie napisała jednak ostatniej cyfry. W ten sposób zmniejszyła tę liczbę o 63. Jaką liczbę chciała napisać?

Zadanie 2
CE

2 - Strusie jajko (współczynnik 2)

Z jednego jajka strusia można przyrządzić jajecznicę, na którą trzeba by zużyć 24 jajka kurze. Z 6 jajek kurzych otrzymuje się jajecznicę dla 4 osób. Ile co najmniej strusich jajek potrzeba, aby 80 osób mogło zjeść jajecznicę przyrządzoną z tych jajek?

Zadanie 3
CECM

3 - Trzy figury (współczynnik 3)

Moi koledzy narysowali na podwórzu koło, kwadrat i trójkąt. Każdy z nich stanął w miejscu zaznaczonym liczbą na rysunku. Następnie każdy z nich powiedział:

  • Aleksander: "Ja nic nie powiem"
  • Bolesław: "Jestem tylko w jednej figurze"
  • Czesław: "Jestem w trzech figurach"
  • Dominik: "Jestem w trójkącie, ale nie w kwadracie"
  • Edward: "Jestem w kole i w trójkącie"
  • Florian: "Nie jestem w wielokącie"
  • Grzegorz: "Jestem w kole"
Ustalić miejsce, w którym stoi każdy z chłopców przypisując ? w Karcie odpowiedzi ? pierwszej literze imienia odpowiednią liczbę.

Zadanie 4
CECM

4 - Maraton (współczynnik 4)

Podczas ostatniego maratonu we Florencji (czyli biegu na dystansie 42 km i 195 metrów ) o godz. 10 rano:

  • Anna przebyła dokładnie 21 km,
  • Franciszka akurat wyprzedziła, o 3 metry Michalinę,
  • Elizie pozostało jeszcze do przebycia dokładnie 21 km,
  • Lena, jako widz, oklaskiwała Michalinę na 23 kilometrze od startu,
  • Róża była 3 km przed Elizą.
Wiedząc, że później żadna z tych dziewcząt ju? nie wyprzedziła innej, uporządkuj inicjały ich imion (od lewej do prawej) w kolejności, w jakiej dziewczęta przybyły na metę.

Zadanie 5
CECMC1

5 - Dodawanie (współczynnik 5)

Oto puzzle, z których Julia ułożyła prawidłowe dodawanie. Odtworzyć to działanie. Uwaga: W składance puzzli będzie brakowało kreski dodawania.

Zadanie 6
CMC1

6 - Konik polny (współczynnik 6)

Konik polny skacze po linii prostej w przód na odległość 80 cm i w tył na odległość 50 cm. Jaka jest najmniejsza liczba skoków, po wykonaniu których konik oddali się od punktu startu, w przód, na odległość 1 metra i 70 centymetrów?

Zadanie 7
CMC1C2L1L2GPHC

7 - Dwa mnożenia (współczynnik 7)

Maciej napisał liczbę dwucyfrową "m". Pomnożył ją przez pierwszą cyfrę, a następnie otrzymany wynik pomnożył przez drugą cyfrę liczby "m". Po wykonaniu tych 2 działań otrzymał liczbę 192. Jaką liczbę dwucyfrową mógł napisać Maciej? Podaj wszystkie rozwiązania.

Zadanie 8
CMC1C2L1L2GPHC

8 - Trzy liczby (współczynnik 8)

Monika bawi się wyszukiwaniem wszystkich liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach, które można utworzyć używając cyfr 1, 2, 4 i 7. Pisze trzy takie różne liczby, dodaje je i otrzymuje w wyniku 13 983. Znaleźć te trzy liczby. Wypisać je w kolejności rosnącej. Jeśli jest więcej niż jedno rozwiązanie, to podać 2 z nich.

Zadanie 9
C1C2L1L2GPHC

9 - Trójkąt liczbowy (współczynnik 9)

W pola figury wpisać 6 kolejnych liczb całkowitych dodatnich w taki sposób, aby każda liczba napisana w kwadracie była sumą dwóch liczb wpisanych w kółka, które z nim sąsiadują. Rozmieścić te liczby tak, żeby a < b < c.

Zadanie 10
C1C2L1L2GPHC

10 - Równolegle i prostopadle (współczynnik 10)

Nauczyciel polecił uczniom swojej klasy uzupełnić tabelkę obok za pomocą symboli ("jest prostopadła do") oraz ("jest równoległa do"). W tabelce (d1), (d2), (d3), (d4), (d5) i (d6) oznaczają proste tej samej płaszczyzny. Wszyscy uczniowie uzupełnili tabelkę i każdy zrobił to inaczej, jednak każda z tabelek odpowiada pewnej konfiguracji 6 prostych. Ilu, co najwyżej, uczniów jest w tej klasie?

Zadanie 11
C1C2L1L2GPHC

11 - Państwa (współczynnik 11)

Figura przedstawia mapy 2 kontynentów planety Maths. Każde z 11 państw oznaczonych literami, posiada krainę na każdym z kontynentów. Te dwie krainy powinny mieć ten sam kolor. Dwa państwa mające co najmniej jeden wspólny odcinek granicy na kontynencie powinny mieć różne kolory. Iloma co najmniej kolorami można pokolorować mapy kontynentów?

Zadanie 12
C2L1L2GPHC

12 - Połówkowe domina (współczynnik 12)

Umieścić wszystkie półdomina wewnątrz pokratkowanej planszy, bez obracania i nakładania na siebie nawzajem, w taki sposób, aby liczby zewnętrzne były sumami punktów wewnętrznych odpowiedniego wiersza lub kolumny.

Zadanie 13
C2L1L2GPHC

13 - Od 1 do 12 (współczynnik 13)

Michał, Lucjan i Julian kupili po 4 przedmioty każdy. Ceny tych przedmiotów w euro są różne i są liczbami naturalnymi od 1 do 12. Michał wydał w sumie 15 euro, Lucjan 24, a Julian 39. Każdy kupił jeden przedmiot w sklepie A, jeden przedmiot w sklepie B, jeden przedmiot w sklepie C i jeden przedmiot w sklepie D. Wszyscy wydali łącznie 21 euro w sklepie A, 10 euro w B, 18 w C i 29 w D. Znaleźć ceny przedmiotów kupionych przez każdego z chłopców w każdym ze sklepów.

Zadanie 14
C2L1L2GPHC

14 - Czworoboki (współczynnik 14)

Iloma sposobami można wybrać spośród 12 punktów (kratowych) regularnie pokratkowanej planszy 4 różne punkty takie, że żadne 3 spośród nich nie leżą na jednej prostej, aby móc narysować czworobok, który otacza czarny trójkąt centralny (połowa kwadratu) i go nie przecina i nie dotyka ani w wierzchołku ani wzdłuż boku?

Zadanie 15
L1L2GPHC

15 - W walucie Troifoirien (współczynnik 15)

Agata ma w swojej skarbonce dużą liczbę monet o 3 różnych nominałach wyrażonych w liczbach całkowitych Troifoirien?ów. Używając dokładnie trzech monet może odliczyć 29, 38 lub 41 Trifoirien?ów. Jakie są wyrażone w Troifoirienach i ustawione w kolejności rosnącej nominały tych 3 monet?

Zadanie 16
L1L2GPHC

16 - Cztery z rzędu (współczynnik 16)

Marek znalazł 4 kolejne liczby trzycyfrowe, z których każda dzieli się przez sumę swoich cyfr. Jaka jest najmniejsza z tych liczb?

Zadanie 17
L2HC

17 - Karuzela (współczynnik 17)

Koła na figurze przedstawiają krzesełka karuzeli widziane z góry. Wszystkie promienie mają tę samą długość, kąt między kolejnymi (sąsiednimi) promieniami jest zawsze równy 36° (krzesełka są umieszczone w wierzchołkach dziesięciokąta foremnego). Krzesełko u góry figury pozostaje puste (0). Umieścić wszystkie masy całkowite od 1 do 9 kilogramów, po jednej na każdym krzesełku, w taki sposób aby:

  • masa przeznaczona dla krzesełka w (a) była mniejsza od masy przeznaczonej dla krzesełka w (b),
  • różnica mas przeznaczonych dla dwóch sąsiednich krzesełek była zawsze większa lub równa 3 kilogramom,
  • układ był w równowadze (środek masy znajduje się w środku karuzeli).
W karcie odpowiedzi ustawiono krzesełka w rzędzie, z zachowaniem ich kolejności na karuzeli (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) od (0), poprzez (b), itd... aż do (a). Traktujemy krzesełka jako punkty.

Zadanie 18
L2HC

18 - F & Y (współczynnik 18)

Używa się pentamina F oraz Y, które można odwracać tył na przód. Figura z rysunku może być rozcięta na dwa F lub na dwa Y. Znaleźć na pokratkowanej planszy figurę, która może być rozcięta na trzy F lub na trzy Y (niektóre z nich mogą być odwrócone tył na przód).




Strona stworzona w 2005 roku przez Artur Hibner, Piotr Kryszkiewicz