Gry Matematyczne i Logiczne - Rok 2006/2007
XXI Międzynarodowe Mistrzostwa Francji w Grach Matematycznych i logicznych
V Mistrzostwa Polski
Final miedzynarodowy - dzien 1

Zadanie 1
CE

1 - Najstarszy (współczynnik 1)

Mój pies (chien) jest starszy od mojego chomika (hamster), a mój chomik jest młodszy od mojego kota (chat), który jest sam starszy od mojego psa. Które zwierzę (animal) jest najstarsze (le plus vieux)?

Zadanie 2
CE

2 - Trzy liczby (współczynnik 2)

Suma trzech, następujących po sobie, liczb (nombres) całkowitych jest równa 2007. Jaka jest największa (le plus grand) z tych trzech liczb?

Zadanie 3
CECM

3 - Sześcian (współczynnik 3)

Na każdej ścianie sześcianu (cube) jest napisana liczba. Sumy liczb na dwóch przeciwległych ścianach sześcianu są zawsze takie same. Figura pokazuje dwa różne widoki tego sześcianu. Jaka jest liczba (nombre) przeciwległa (opposé) do 17?

Zadanie 4
CECM

4 - Mnożenie (współczynnik 4)

Pomóżcie Barnabie umieścić cyfry 1 ? 2 ? 3 ? 4 ? 5 na tabliczkach (po jednej cyfrze na tabliczce), aby otrzymać dokładne mnożenie.

Zadanie 5
CECMC1

5 - Oznakowane odważniki (współczynnik 5)

Matylda uwielbia przeszukiwać strych swoich dziadków. Znalazła ona tam 5 oznakowanych odważników. Ile mas (masses) między 1g i 25g (łącznie z tymi dwiema masami) Matylda może zrównoważyć kładąc na tej samej szalce (plateau) wagi szalkowej jeden lub kilka z tych pięciu odważników?

Zadanie 6
CMC1

6 - Bilety loteryjne (współczynnik 6)

Na święto szkoły Mateusz sprzedał bilety loteryjne (billets de tombola). Wszystkie bilety były ponumerowane poczynając od numeru 1 i Mateusz sprzedawał je w kolejności ich numeracji. Zauważył, że sprzedał (a vendu) dokładnie tyle biletów o numerach zawierających jedną lub kilka cyfr spośród 0, 2 lub 7 ile biletów o numerach nie zawierających żadnej z tych cyfr. Ile Mateusz sprzedał biletów loteryjnych, co najmniej, jeżeli wiadomo, że sprzedał ich więcej niż dwa?

Zadanie 7
CMC1C2L1L2GPHC

7 - Ścięte Sudoku (współczynnik 7)

Uzupełnić diagram (la grille) tak, aby:

  • każdy rząd (rangée) poziomy lub pionowy składający się z 3 pól (cases) zawierał wszystkie cyfry od 1 do 3
  • każdy rząd poziomy lub pionowy składający się z 4 pól zawierał wszystkie cyfry od 1 do 4
  • każdy rząd poziomy lub pionowy składający się z 6 pól zawierał wszystkie cyfry od 1 do 6.

Zadanie 8
CMC1C2L1L2GPHC

8 - Taśma (współczynnik 8)

Dla każdego bloku złożonego z 3 pól, które następują po sobie na taśmie z liczbami, przedstawionej niżej, suma liczb z tych 3 pól jest równa 40. Obliczyć i gdzie i przedstawiają dwie nieznane liczby (nombres inconnus) umieszczone w pierwszym polu i w piątym polu taśmy (la bande).

Zadanie 9
C1C2L1L2GPHC

9 - Monety (współczynnik 9)

Martyna pojechała na wakacje. Kupuje kartkę pocztową (carte postale) dla swojego kolegi Grzesia. Mogłaby uregulować należność trzema monetami o różnych nominałach, ale woli dać jedną monetę o nominale 0,50 € (euro). Sprzedawca wydaje jej wówczas trzy różne monety. Jaka może być cena (le prix) kartki pocztowej? Monety, będące w obiegu, są nastepujące: 0,01€ ; 0,02€ ; 0,05€ ; 0,10€ ; 0,20€ ; 0,50€ ; 1€ i 2€ .

Zadanie 10
C1C2L1L2GPHC

10 - Dodawanie do odtworzenia (współczynnik 10)

To dodawanie (dokładne) zostało zredukowane do paseczków cięciami nożyc o złych intencjach przed wrzuceniem do kosza na śmieci. Osiem paseczków zostało odzyskanych. Figura obok przedstawia je w nieładzie. Jaka jest otrzymana (obtenu) suma (total)?

Zadanie 11
C1C2L1L2GPHC

11 - Dwa pociągi TGV (współczynnik 11)

Dwa pociągi TGV kursują w przeciwnych kierunkach między miastami A i C przejeżdżając przez miasto B. Pomiędzy A i B jadą ze średnią prędkością 250 km/godz (km/h) i pokonują ten dystans w 2 godziny, a pomiędzy B i C przejeżdżają 360 km w 3 godziny. Tego dnia, gdy TGV nr 1 mija TGV nr 2, są one w połowie drogi ich tras. Jaki jest odstęp czasu między chwilami odjazdów dwóch TGV (w godzinach, minutach i sekundach).

Zadanie 12
C2L1L2GPHC

12 - Magiczne dodawanie (współczynnik 12)

Każdy wiersz i każda kolumna tej tablicy musi zawierać cyfry 1, 2 i 3 jak również dwa puste pola. Liczby na zewnątrz tablicy dają sumy liczb odpowiedniego rzędu poziomego lub pionowego czytanych z lewa na prawo lub z góry na dół. W jednym rzędzie dwie liczby muszą być oddzielone przez co najmniej jedno puste pole a cyfry napisane w dwóch lub trzech przylegających polach tworzą jedną liczbę. Wypełnić tablicę.

Zadanie 13
C2L1L2GPHC

13 - Teren ojca Icles'a (współczynnik 13)

Ojciec (p?re) Icles ma teren (terrain) w kształcie pięcioboku. Jak pokazuje rysunek, dwa najmniejsze boki pięcioboku mają taką samą długość a miary jego kątów wewnętrznych wynoszą 45°, 90° lub 225°. Gdy pytamy ojca Icles?a o powierzchnię jego terenu odpowiada po prostu: "Przekątna AB mierzy dokładnie 152 metry. Wiecie z tego wystarczająco, aby obliczyć powierzchnię terenu !". Jaka jest powierzchnia (l?aire) terenu ojca Icles?a?

Zadanie 14
C2L1L2GPHC

14 - Parzysty i nieparzysty (współczynnik 14)

Każdy reprezentuje cyfrę parzystą, a każdy reprezentuje cyfrę nieparzystą. Jaki jest wynik (résultat) tego mnożenia (multiplication)?

Zadanie 15
L1L2GPHC

15 - Układanie callissons (współczynnik 15)

Iloma sposobami (façons) można ułożyć w pudełku 16 ciasteczek (calissons) bez nakładania jednego na drugie? Calisson jest ciasteczkiem w kształcie rombu utworzonego z dwóch trójkątów równobocznych (zobacz przykład w szarym kolorze). Może ono przyjmować trzy różne orientacje. Rozwiązanie otrzymane, poczynając z innego, za pomocą symetrii będzie uważane za różne.

Zadanie 16
L1L2GPHC

16 - Łeb tygrysa (współczynnik 16)

Figura przedstawia łeb tygrysa. Kolory futra rozcinają łeb na dwa kawałki w całości identyczne z dokładnością do translacji, obrotu i odwracania recto verso. Narysować rozcięcie wiedząc, że przechodzi ono wyłącznie przez boki lub przekątne pod kątem 45° kwadratów siatki. Wymagane jest jedno rozwiązanie.

Zadanie 17
L2HC

17 - Oaza (współczynnik 17)

Ananas, Banan, Kokos (Coco) i Pomarańcza (Orange) są wioskami położonymi w czterech wierzchołkach kwadratowej pustyni. Mira-Jeu jest oazą, której odległości od Ananasa, Banana i Kokosa są liczbami całkowitymi kilometrów, różnymi od zera i mniejszymi od 100. Z Mira-Jeu, która znajduje się na wzniesieniu, można widzieć podczas dobrej pogody Ananasa i Banana pod kątem 135°. Mira-Jeu znajduje się faktycznie tylko o jeden kilometr od Ananasa. Jaka jest, wyrażona w kilometrach, odległość (distance) Mira-Jeu od Kokosa?

Zadanie 18
L2HC

18 - Stos piasku (współczynnik 18)

Stos piasku jest wielościanem wypukłym, którego jedna ze ścian, zwana podstawą, ma wspólną krawędź z każdą z innych ścian. Ponadto, przez każdy wierzchołek przechodzą dokładnie 3 krawędzie. Rozpatrujemy stos piasku z dokładnością do translacji wierzchołka, obrotów i symetrii. W ten sposób doliczamy się trzech różnych stosów piasku o podstawie sześciobocznej. Ile jest stosów piasku (tas de sable) mających podstawę dziewięcioboczną (9 côtés)?




Strona stworzona w 2005 roku przez Artur Hibner, Piotr Kryszkiewicz